Forum polonus.forumoteka.pl Strona Główna polonus.forumoteka.pl
Archiwum b. forum POLONUS (2008-2013). Kontynuacją forum POLONUS jest forum www.konfederat.pl
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Edukacja (historyczna) głupcze!

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum polonus.forumoteka.pl Strona Główna -> SPRAWY BIEŻĄCE
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Administrator
Site Admin


Dołączył: 04 Maj 2008
Posty: 9116

PostWysłany: Sro Wrz 05, 2012 1:17 pm    Temat postu: Edukacja (historyczna) głupcze! Odpowiedz z cytatem

Z bloga Antoniego Dudka:

Cytat:
Edukacja głupcze!

Początek nowego roku szkolnego to dobry moment by po raz kolejny przypomnieć o kryzysie w jakim znajduje się nasz system edukacyjny. Niestety w działaniach Ministerstwa Edukacji Narodowej nie widać próby wykorzystania jedynej dobrej strony kryzysu demograficznego, który właśnie wyludnia polskie szkoły. A jest nią możliwość stworzenia mniejszych i lepiej wyposażonych klas bez specjalnego zwiększania dotychczasowych nakładów. Moja córka właśnie rozpoczęła naukę w jednej publicznych podstawówek. Aby mieć porównanie odwiedziłem też wcześniej kilka społecznych i prywatnych szkół podstawowych. Te ostatnie miały tylko jedną zauważalną przewagę: średnio o połowę mniejsze liczebnie klasy.Ani przygotowaniem kadry, ani wyposażeniem spora część szkół publicznych w niczym nie ustępuje prywatnym i społecznym.Dysponują zaś bez porównania większą powierzchnią, co dla rozbieganych maluchów nie jest bez znaczenia.

Skoro jednak polska szkoła znalazła się w dołku, coraz większe jest znaczenie edukacji pozaszkolnej. W przypadku tej szczególnie mi bliskiej, czyli dotyczącej historii, bardzo ważny dokument ogłosił właśnie Prezes IPN Łukasz Kamiński. Poniżej zamieszczam jego fragmenty (całość jest dostępna na stronie IPN), pozwalając sobie podkreślić to co wydaje mi się w nim najważniejsze.

Cytat:
Wnioski Instytutu Pamięci Narodowej dotyczące edukacji historycznej
zgłoszone w związku z rozpoczęciem roku szkolnego 2012/2013


Działając na podstawie Ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o Instytucie Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu (art. 53 punkt 6) przedstawiam wnioski w zakresie edukacji historycznej.

1. Proces rozliczenia z totalitarną przeszłością, w tym także w wymiarze edukacyjnym, daleki jest od zakończenia. W tym kontekście IPN za priorytet uważa położenie szczególnego nacisku na kształcenie obejmujące w całości okres 1918-1989, z uwzględnieniem charakterystyki polskiej drogi do niepodległości. Niezmiernie ważne jest przypominanie o stratach, jakie naród polski poniósł ze strony niemieckiego i sowieckiego okupanta, a także w wyniku narzucenia Polsce komunistycznego systemu totalitarnego. Istotne jest podkreślanie zbrodniczej roli, jaką odegrały reżimy totalitarne, a także konsekwencji zniewolenia, z jakimi Polska boryka się do dnia dzisiejszego. Podstawową koniecznością winno być przypominanie o zagrożeniach, jakie niosą za sobą dyktatury. Z drugiej strony kształcenie w tym zakresie jest niezbędnym elementem procesu edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw i poczucia tożsamości narodowej.

2. (…) Ważne jest także zwiększenie liczby godzin historii w profilu humanistycznym oraz wprowadzenie historii jako przedmiotu obowiązkowego do szkół zawodowych. Z zadowoleniem należy przyjąć decyzję o wprowadzeniu wątku tematycznego „Ojczysty panteon, ojczyste spory” jako obowiązkowego dla wszystkich uczniów nie wybierających historii na maturze. Stanowi to odpowiedź na postulat zgłaszany przez liczne środowiska, w tym IPN. Krytycy przeprowadzanej reformy wskazywali bowiem, iż najpoważniejszym zagrożeniem z niej wynikającym jest wczesne zerwanie jednolitego toku edukacji historycznej uczniów.

Konieczność tworzenia nowoczesnych, charakteryzujących się wysokim poziomem merytorycznym, a także atrakcyjnych dla młodzieży podręczników i innych pomocy szkolnych powinna prowadzić do podjęcia wspólnej dla wielu środowisk, organizacji, instytucji i wybitnych specjalistów inicjatywy w postaci stworzenia społecznej komisji oceniającej pojawiające się na rynku materiały edukacyjne. Istniejący system dopuszczania takich materiałów do użytku szkolnego przez MEN jest konieczny, ale nie wystarczający. Gwarantuje on bowiem jedynie zgodność owych publikacji z podstawowymi wymogami programowymi, formalnymi i prawnymi. Nie określa jednak, które z dopuszczonych do użytku podręczników i materiałów dodatkowych są najlepsze. Często dochodzi do sytuacji, kiedy to nauczyciele z szerokiej oferty rynku edukacyjnego wybierają nie to, co najlepsze, lecz to, co najskuteczniej promowane. Istnienie podobnej komisji podręcznikowej publikującej coroczny ranking najlepszych (i najsłabszych) tego typu pozycji byłoby istotnym wsparciem wysiłków MEN i poważnym ułatwieniem dla nauczycieli. Instytut Pamięci Narodowej gotów jest zapewnić wszelkie możliwe wsparcie, tak merytoryczne, jak i logistyczne dla podobnej inicjatywy.

3. Troska o edukację historyczną powinna obejmować także Polaków za granicą. Należy zapewnić dostępność najnowszych materiałów o charakterze popularnonaukowym, przeznaczonym do edukacji szkolnej, samokształcenia, a jednocześnie umożliwiających organizację w społecznościach lokalnych przedsięwzięć o charakterze historycznym (wystaw, przeglądów filmowych, publikacji prasowych). Polacy przebywający za granicą są ambasadorami polskiej kultury i historii, należy więc wspomagać ich wysiłki w stałym dbaniu o przekaz historyczny zgodny z polską racją stanu. W przypadku młodych Polaków za granicą edukacja historyczna jest jednym z podstawowych elementów procesu utrzymania poczucia polskości. Dążenie do tego celu jest istotnym obowiązkiem zarówno odpowiednich urzędów państwowych (w tym IPN), rozmaitych instytucji (np. Wspólnota Polska), jak i organizacji społecznych w kraju i za granicą.

4. Nadal istnieje konieczność prowadzenia intensywnych działań na forum międzynarodowym, zmierzających do eliminowania krzywdzących stereotypów i sformułowań dotyczących najnowszej historii Polski. Szczególnie istotne wydaje się skoordynowanie prowadzonych przez różne instytucje i organizacje działań w tym zakresie. Za priorytet uznać należy docieranie z wiedzą na temat dziejów Polski w XX wieku do środowisk opiniotwórczych – zwłaszcza kręgów akademickich i mediów.

5. Edukacja historyczna nie zamyka się w obrębie działalności publicznego systemu szkolnego i instytucji państwowych. Rola, jaką w tym względzie pełnią organizacje pozarządowe i stowarzyszenia – by wspomnieć choćby tylko ogromny dorobek Ośrodka „KARTA” i Polskiego Towarzystwa Historycznego – jest nie do przecenienia. Konieczne jest stworzenie stałych mechanizmów wspierania projektów realizowanych przez sektor pozarządowy, zarówno w wymiarze ogólnopolskim, jak i lokalnym.

6. Przekazywanie wiedzy o najnowszej historii Polski nie może ograniczać się jedynie do młodzieży. Nie przezwyciężono dotychczas w pełni efektów wieloletniej komunistycznej propagandy, fałszującej obraz przeszłości. Do chwili obecnej niektóre z ważnych wydarzeń, a także wybitnych postaci, skazywanych przez dziesiątki lat na zapomnienie, pozostają nieznane szerszej publiczności. Wskazują na to wyniki badań opinii. (…)

Zgłoszone powyżej kwestie nie wyczerpują całości problemu. Instytut Pamięci Narodowej, zgodnie ze swoimi ustawowymi uprawnieniami, będzie w następnych latach przedstawiał kolejne wnioski w zakresie edukacji historycznej. Zachęcam wszystkie zainteresowane instytucje, organizacje i środowiska do dyskusji.

Łukasz Kamiński
Prezes Instytutu Pamięci Narodowej


http://antoni.dudek.salon24.pl/445474,edukacja-glupcze
Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość
Sylwia



Dołączył: 06 Gru 2016
Posty: 67

PostWysłany: Wto Gru 06, 2016 9:07 am    Temat postu: Forumoteka.pl Odpowiedz z cytatem



Powrót do góry
Ogląda profil użytkownika Wyślij prywatną wiadomość Odwiedź stronę autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum polonus.forumoteka.pl Strona Główna -> SPRAWY BIEŻĄCE Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Możesz dodawać załączniki na tym forum
Możesz ściągać pliki na tym forum




Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group